Tjenester

Tannlegetjenester

Under kan du lese om tjenestene vi tilbyr her på Hinna Tannlegesenter. Vi tilbyr all vanlig tannbehandling samt kirurgisk behandling. Hos oss er pasienter i alle aldre velkommen. Vi har også mange familier bestående av flere generasjoner. Vi streker oss langt og er fleksible slik at pasienter som trenger akutthjelp får komme til på dagen.

Vi tilbyr generelle undersøkelser samt årlig undersøkelse med rens og røntgen. Utover dette tilbyr vi etterkontroll etter kirurgisk inngrep, hygienetiltak og opplæring til egenomsorg og forebyggende behandling.

Ta mer enn gjerne kontakt med oss dersom noe er uklart.

Fyllingsterapi

Vi tilbyr tannfarget fylling til 1, 2, 3 eller flere flater og midlertidig fylling. Vi bygger også opp tannkroner i plast. Det vil si at dersom du mangler deler av tannens krone gjenoppbygger vi den ved hjelp av plastoppbygning.

Noen opplever at en tann knekker i nivå med tannkjøttet. Da er det mulig å bygge opp tannen igjen ved hjelp av en stift i rotkanalen. Vi utfører også behandling av kariessykdom og ising i tennene.

Behandling av tannkjøttsykdommer

Periodontitt er en betennelse i tennenes støttevev og kan føre til at tenner løsner og må fjernes. For at sykdommen skal stoppe å utvikle seg må tannlegen foreta en systematisk dyprens.

Tannlegen kartlegger sykdommens alvorlighetsgrad og lager en individuell tilpasset behandlingsplan. For at behandlingen av periodontitt skal bli vellykket er god munnhygiene en forutsetning.

Rotfylling

Når nerven i en tann er skadet eller død som følge av en bakterieinfeksjon må tannen rotfylles for å kunne reddes.

En rotfylling består i å rense bort nerven og bakterier i tannen. Behandlingen gjøres som regel i to omganger da man skal gå med et bakteriedrepende innleggsmiddel i ca. to uker før tannen rotfylles med et bakterietett materiale.

Tannimplantat

Tannimplantater erstatter tapte eller manglende tenner.

Implantatene settes inn i kjevebenet og kan brukes som festepunkter for kroner, broer og proteser. Ved å operere inn en liten titan skrue inn i kjevebeinet erstatter man roten/røttene som mangler. Det er mulig å erstatte nesten alle tapte tenner med implantat.

Krone- og brobehandling

Når tenner er så skadet at de ikke kan fikses med en vanlig fylling, kan en krone være et alternativ. Tannen slipes da til, avtrykk tas/skannes og sendes til tekniker. Kronens farge og fasong tilpasses de andre tennene. I løpet av en til to uker mottar vi arbeidet fra tekniker og kronen sementeres over tannen som en hette.

En bro brukes til å erstatte en eller flere tenner. Dersom man mangler en tann kan nabotennene slipes ned og brukes som fester for broen.

Proteser

Når alle eller flere tenner i kjeven mangler, kan en avtagbar hel- eller delprotese i plastmateriale være en mulig tannerstatning. Om du mangler flere tenner i en kjeve kan man få laget en delprotese. Dersom du mangler alle tenner i en kjeve så lager vi en helprotese.

Den holdes på plass av vakuumet i ganen samt musklene i kinn, lepper og gane. En protese ser helt naturlig ut og man klarer fint å snakke og spise med protesen.

Øvrige tjenester

Kirurgi

Det kan være alt fra tanntrekking til noe større operasjoner. Visdomstenner kan ligge innestengt i kjevebeinet og føre til infeksjoner og må da fjernes kirurgisk.

Innsetting av tannimplantater skjer kirurgisk ved en operasjon. Under avansert periodontittbehandling utføres det kirurgiske behandling. Vi foretar også rotspissamputasjoner, fjerning av cyste og inngrep som omhandler stramme leppe- og tungebånd.

Snorkeskinne

Har du et snorkeproblem så kan en søvnapnéskinne være aktuelt.

Skinnen vil holde underkjeven lengre frem og hindre at luftveien tetter seg til. Vi gjør en utredning, og dersom tannlegen kommer frem til at snorkeskinne er tingen for deg så tar vi avtrykk og sender til tekniker. Der fremstilles snorkeskinnen. En slik skinne er som regel et godt valg ved snorkeproblemer og kan også behandle mild til moderat grad av søvnapné.

Bleking av tenner

Klinikken benytter seg av hjemmebleking. Vi tar avtrykk av tennene dine og lager individuelle tilpassede blekeskinner. Blekeskinnene samt blekemiddel får du med deg hjem og du bleker tennene om natten når du sover. Man bleker tennene i ca. 7-14 netter til ønsket resultat er oppnådd. Blekeskinnene kan tas vare på dersom man ønsker å «friske opp» fargen i fremtiden.

Bittskinne

En bittskinne er et enkelt hjelpemiddel som avlaster spente spisemuskler og spiseledd samtidig som den beskytter tennene mot gnisseskader. For å fremstille en bittskinne tar man avtrykk av både over- og underkjeve.

Invisalign

Med en rekke nesten usynlige skinner i gjennomsiktig plast, kan tennene nå rettes på uten klosser og streng. Ved hjelp av 3D-teknologi blir det fremstilt en rekke skinner som flytter litt og litt på tennene frem til ønsket posisjon. Invisalign® er et komfortabelt, gjennomsiktig og avtagbart alternativ til den tradisjonelle metallstrengen. For å sette opp en behandlingsplan starter vi med en konsultasjon hvor det vil bli tatt kliniske bilder og skanning av vår 3D skanner. Deretter utformer vi en behandlingsplan hvor du også får se hvordan tennene dine vil se ut etter endt Invisalign®-behandling.

Les merBestill time