Rotfylling og fyllingsterapi

Fyllingsterapi

Vi tilbyr tannfarget fylling til 1, 2, 3 eller flere flater og midlertidig fylling. Vi bygger også opp tannkroner i plast. Det vil si at dersom du mangler deler av tannens krone gjenoppbygger vi den ved hjelp av plastoppbygning. Noen opplever at en tann knekker i nivå med tannkjøttet. Da er det mulig å bygge opp tannen igjen ved hjelp av en stift i rotkanalen. Vi utfører også behandling av kariessykdom og ising i tennene.

Hvordan fikser vi hull i tennene?

Først borrer vi bort den dårlige tannsubstansen og rengjør hullet. Dette kan oppleves som smertefullt eller ubehagelig, du kan da få bedøvelse. Når hullet er borret og rengjort setter vi på en forskaling og gjør tannen klar for fylling. Vi legger fyllingen i flere små porsjoner, dette fordi fyllingsmaterialet krymper når der herder. Til slutt polerer og pusser vi fyllingen glatt. Dette for at det skal være lettere å holde rent i ettertid.

Unngå hull i tennene

Vi anbefaler at du pusser tennene godt to ganger daglig med fluortannkrem. Gjerne morgen og kveld. Unngå småspising ofte i løpet av dagen, spis faste måltider. Dette fordi syreproduksjonen holdes i gang over lengre tid og kan dermed øke risikoen for karies. Noen kan ha behov for ekstra tilskudd av fluorider. For små barn finnes det fluortabeletter, for større barn og eldre kan det brukes skyllevæske med fluorider.

Hvorfor må jeg ha fyllingsterapi?

Det er flere grunner til at en tann trenger fyllingsterapi. Det kan være på grunn av hull i tennene (karies), men det kan også være fordi tannen har knekt eller fraktur var eldre fyllinger. Dersom hullet er veldig dypt og strekker seg til nervene, må tannen rotfylles.

Rotfylling

Når nerven i en tann er skadet eller død som følge av en bakterieinfeksjon må tannen rotfylles for å kunne reddes. En rotfylling består i å rense bort nerven og bakterier i tannen. Behandlingen gjøres som regel i to omganger da man skal gå med et bakteriedrepende innleggsmiddel i ca. to uker før tannen rotfylles med et bakterietett materiale.

Kontakt oss i dag så hjelper en av våre dyktig tannleger deg.

DSC_0020